Blog –Cardio of krachttraining: wat is beter om af te vallen?

Vaak krijg ik in mijn praktijk de vraag moet ik sporten? Mijn antwoord daarop is altijd: “nee.” Helpt sporten bij het behalen van je doel? “Ja.” Daarnaast is sporten goed voor je lijf en kan de dosis endorfine vaak ook niet kwaad om je net die oppepper van de dag te geven! De tweede vraag is dan meestal: “maar welke sport moet ik doen dan? Fitness of cardio? En kom ik dan niet aan?” In deze blog worden de vormen cardio en krachttraining met elkaar vergeleken. Wat houdt het precies in en wat is beter om af te vallen?

Wat is cardio en wat is krachttraining?

Cardio is een duursport waarbij je vooral je uithoudingsvermogen traint. De officiële term is cardiovasculaire training. Met deze vorm van sport zorg je dat je lichaam op het moment van trainen veel energie verbrandt. Dit komt omdat je langere tijd intensief bezig bent. Voorbeelden van deze cardiovasculaire training is bijvoorbeeld hardlopen, fietsen, maar ook teamsporten zoals voetbal en hockey. Krachttraining is een vorm van fitness waarbij je voornamelijk je spieren traint. Je traint vaak met losse gewichten of met je eigen lichaamsgewicht.

Voor- en nadelen van cardio

Het voordeel van cardio is dat je snel een energietekort creëert, iets wat nodig is om af te vallen zolang je niet meer energie binnen krijgt door middel van voeding. Daarom is het belangrijk dat je hierbij wel op je eten blijft letten. Een ander voordeel is dat je wel degelijk je conditie een boost geeft. Ook zorgt het ervoor dat je hart en bloedvaten in betere conditie komen waardoor je de kans op hart- en vaatziekten verkleint. Het nadeel van cardio is dat je door heel je lichaam aanspraak maakt op je reserves, spieren horen hier ook bij.

Voor- en nadelen van krachttraining

Bij krachttraining verbrand je op het moment zelf misschien wat minder calorieën, maar je spieren enorm actief. Er ontstaan kleine scheurtjes in de spieren, dit heeft als gevolg dat je spieren ongeveer twee dagen na de training nog bezig zijn om die scheurtjes te herstellen. We krijgen dan spierpijn. Het voordeel hiervan is dat je lichaam ook in de periode na de krachttraining nog steeds energie verbrandt vanwege een verhoogde stofwisseling. Spieren zijn dus erg belangrijk bij het verbranden van calorieën en vet. Tijdens het afvallen wil je niet dat je spiermassa minder wordt zodat je stofwisseling hoog blijft. Daarom is krachttraining belangrijk om die spieren te behouden. Het nadeel is wel dat je in het begin hierdoor wat minder snel afvalt in gewicht. Meet daarom ook altijd bij een coach je vetpercentage en spiermassa. Daar zal je wel de verschillen in zien!

Wat is beter om af te vallen: cardio of krachttraining?

Uiteindelijk is een combinatie van cardio en krachttraining het beste om af te vallen.  Zelf maak ik ook altijd de combinatie in mijn week. Met krachttraining zorg ik ervoor dat je spieren behoudt, maar dat ook de naverbranding optreedt waardoor je lichaam continu bezig is met energie verbranden. Met cardio zorg ik dat mijn hart en bloedvaten in goede conditie blijven, maar vooral ook dat ik niet hijgend bovenaan een trap sta.

Het is natuurlijk wel altijd de bedoeling dat je minder calorieën binnenkrijgt dan dat je verbrandt. Hierdoor gaat je lichaam aanspraak maken op je reserves, het liefste wat je wilt verbranden is dan natuurlijk het vet.

Beide vormen van sporten helpen in ieder geval om gezonder te worden. Ga voor jezelf na wat je belangrijk vindt tijdens het afvallen en hoe je dat wil bereiken.

Liefs,
Lil

Heb je een vraag of wil je meer weten?

In een GRATIS persoonlijke intake luister ik naar jouw verhaal
en bepaal ik samen met jou het traject. Stuur mij een bericht!

Ik reageer binnen 24 uur.